Radi by sme vám a vašim žiakom ponúkli jedinečnú príležitosť zúčastniť sa environmentálneho vzdelávacieho programu (EVP) v centre ŽiTo v SÝPKE.
Naše poldenné programy sú zamerané na zážitkové učenie o prírode, ekológii a udržateľnosti a prebiehajú v interiéri centra ako aj vo vonkajších priestoroch prírodnej záhrady a ovocného sadu.
Čo žiakov čaká?
- EVP v rozsahu 3 x 45 minút / interaktívne vzdelávacie bloky vedené skúsenými lektorkami
- V prípade záujmu zo strany detí a pedagógov je možné program rozšíriť o:
- Návšteva interaktívnych výstav – reinštalácia expozícií z BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti, Bratislava
- Možnosť voľného pobytu v E.K.O. centre – po vzdelávacom programe môžu žiaci využívať záhradu, sad, ihrisko a slamové bludisko
- Za príplatok možnosť objednať si obed
- Organizačné informácie:
- Minimálny počet žiakov: 16 na 1 lektorku
- Maximálny počet žiakov: 24 na 1 lektorku
- Cena: 7,00 € / žiak (ZŠ, SŠ) 4,00 € / dieťa (MŠ)
- Dôležité informácie:
- Program prebieha v exteriéri, preto je potrebné vhodné oblečenie a obuv prispôsobená počasiu.
- Začíname v marci 2025 – odporúčame rezervovať termíny vopred.
- Živá záhrada (pre MŠ, 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)
- Dozviete sa, čo všetko žije v záhrade a či nám tieto malé „príšerky“ pomáhajú alebo škodia. Čo je potrebné na to, aby nám v záhradke niečo vyrástlo?
Ciele programu
Vedomosti:
Pochopiť význam biodiverzity a vzájomných vzťahov medzi organizmami v záhrade. Poznať základné prvky živej záhrady (napr. kompost, úkryty pre živočíchy, jazierko, kvetinové lúky). Vedieť, ako možno podporiť „život“ v záhrade a aplikovať tieto vedomosti aj u seba doma.
Zručnosti:
Identifikovať bežné druhy rastlín a živočíchov. Navrhnúť jednoduché prvky pre podporu biodiverzity v záhrade. Samostatne vytvoriť úkryty pre drobné živočíchy v živej záhrade.
Postoje:
Uvedomovať si hodnotu prírody a biodiverzity. Rešpektovať aj menej obľúbené druhy (napr. hmyz, hady, netopiere). Vnímať krásu prírody aj v bežných alebo „nepekných“ veciach (napr. staré drevo, kompost).
Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
Človek a príroda:
Prvouka: základné časti rastlín: koreň, stonka, list, kvet, plod byliny, kry, stromy, dravec, korisť, rôznorodosť životných podmienok rastlín, prispôsobovanie sa prostrediu, pestovanie úžitkových rastlín
Prírodoveda – liečivé rastliny
Biológia – trávnaté porasty, hospodárske plodiny, liečivé rastliny, zelenina cibuľová, hlúbová, koreňová, plodová, strukoviny rastliny hospodárske, ovocné, producent, konzument, reducent, potravová sieť, pyramída rovnováha biologická, ekologická, ekologické hospodárenie
Človek a spoločnosť:
Vlastiveda: znaky jari, jarné práce. znaky leta, dozrievanie novej úrody
Človek a hodnoty
Zdravie a pohyb
2. Chlieb (pre 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)
- Ako chutí chlieb bez kvasníc, je tvrdý ako kameň? Dá sa chleba prejesť? Čo majú spoločné pivo, pizza a pukance? Znie to ako výskumné otázky od praveku až po dnešok, možno to tak aj bude, ktovie. A nakoniec HO zjeme!
Ciele programu
Vedomosti:
Vedieť hlavné charakteristiky pšenice ako kultúrnej plodiny. Vedieť základné rozdiely medzi obilninami. Vedieť, ako ľudstvo historicky dospelo k pečeniu chleba. Starší: porozumieť procesu kvasenia.
Zručnosti:
Vedieť namlieť múku, vymiesiť cesto a upiecť chlebového „hada“ na ohni. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
Postoje:
Rozvíjať kritické myslenie.
Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
Človek a spoločnosť: rozpoznať rozdiely v spôsobe obživy a života pravekých zberačov, lovcov a roľníkov (Dejepis 6 roč.), zhodnotiť vplyv prírodných podmienok na rozmiestnenie obyvateľstva (Geografia 5)
Človek a príroda: vysvetliť, aký význam majú pre človeka mikroorganizmy, pestované rastliny a živočíchy žijúce v ľudských sídlach a v ich okolí (Biológia 6), vysvetliť základné funkcie orgánov tela kvitnúcej rastliny (Biológia 6), orientovať sa v informáciách súvisiacich so zdravým životným štýlom a ochranou zdravia (Biológia 7)
Človek a svet práce, porovnať profesie remeselníkov (pekárov) v minulosti a v súčasnosti (Technika 5), opísať proces vzniku jednoduchého výrobku (Technika 5) , vyhľadať príklady výrobkov, pracovných nástrojov a pracovného náradia remeselníkov v minulosti a v súčasnosti (Technika 5)
3. Od ovečky po sveter (pre MŠ, 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)
- Ako sa z békajúcej ovečky na pastvine stane vlna? A z nej potom sveter? Je to vari nejaké kúzlo? Účastníci preskúmajú proces, ktorí zvládli už dávno naši predkovia. Čo dnes z ovčej vlny vieme vyrobiť my?
Ciele programu
Vedomosti:
Poznať historické udalosti, ktoré viedli k začiatkom spracovania vlny. Vedieť pomenovať postupné kroky spracovania vlny. Rozumieť rozdielu medzi pletením a tkaním.
Zručnosti:
Vytvoriť plstením výrobok z vlny. Osvojiť si jednoduché techniky spracúvania priadze. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
Postoje:
Rozvíjať rešpekt k tradičným remeslám a prírodným materiálom. Rozvíjať kritické myslenie.
Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
Človek a svet práce:
Pracovné vyučovanie – prírodné materiály, textil a vlastnosti textilu, technické vynálezy, náročnosť materiálu na zdroje a prepravu, ľudové remeslá, vlastná výroba
Človek a príroda:
Prírodoveda – rastliny a živočíchy s významom pre výrobu textilu
Človek a spoločnosť:
Geografia – geografické a kultúrne špecifiká v príprave textilu
Človek a hodnoty
Zdravie a pohyb
4. Líška a iné potvory (pre 2. a 3. cyklus – 4.-9. ročník ZŠ)
- Program pre starších účastníkov zameraný na rozvoj kritického myslenia, vnímania ekologických súvislostí a kolektívneho riešenia reálnej situácie zo života. Staňte sa na chvíľu tými, kto o osude obce rozhodujú a pomôžte riešiť problém s premnoženými líškami.
Ciele programu
Vedomosti:
Oboznámiť účastníkov s významom líšky v ekosystéme. Spoznať a preskúmať „nepopulárne“ druhy živočíchov. Spoznať príklady „rýchlych“ riešení. Porozumieť tomu, že planéta je jeden ekosystém, citlivo nastavený a každý zásah do jeho časti pôsobí lavínovým efektom destabilizáciu celého systému.
Zručnosti:
Rozvíjať prácu s informačnými zdrojmi, schopnosť vyhľadávať relevantné informácie. Rozvíjať schopnosť klásť otázky. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
Postoje:
Upozorniť na nebezpečenstvo predsudkov. Rozvíjať kritické myslenie.
Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
Človek a príroda:
Prvouka – hmyz, úrodnosť
Prírodoveda – význam zvierat pre človeka a ekosystém,
Biológia – parazity, potravný reťazec, životné prostredie, globálne environmentálne problémy,
Človek a hodnoty, Zdravie a pohyb
5. Let balónom (pre 1., 2. cyklus – 1.-5. ročník ZŠ)
- Program, v ktorom si účastníci vyskúšajú, ako vedia spolupracovať a čo všetko spoločne dokážu. Pozývame na prelet balónom cez všetky klimatické pásma Zeme a preskúmanie toho, čo v nich rastie a žije. Program je vystavaný ako simulačná hra s libretom.
Ciele programu
Vedomosti:
Vedieť popísať hlavné klimatické pásma aj s typom krajiny a zástupcami zvierat a rastlín žijúcich v nej. Poznať svetové strany a schématickú mapu svetadielov. Dokázať posúdiť vhodnosť biomu pre život človeka.
Zručnosti:
Vedieť zorientovať mapu. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
Postoje:
Rozvíjať kritické myslenie
Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
Človek a príroda:
Prvouka – rôznorodosť životných prejavov rastlín, odparovanie, svetové strany,
Prírodoveda – Zem ako planéta, podmienky života na Zemi, živočíchy lúk, vodného biotopu a poľa, lúčne rastliny
Človek a spoločnosť:
Geografia – dopad slnečných lúčov, svetové strany, podnebné pásma Zeme, typy krajín, rovník – severná a južná pologuľa, Afrika
Človek a hodnoty
Zdravie a pohyb
6. Úniková hra „Keď sa zem otvorí, …“ (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ)
- Dejú sa čudné veci. Rieky vysychajú, cesty pukajú a ľudí chytá panika!!! Nie však teba. Možno práve ty dokážeš úspešne vyriešiť všetky úlohy a zabrániť katastrofe. Zober si svoje slnečné okuliare a bež to k nám vyskúšať. Spoliehame na teba!
7. Šaty robia človeka, ale kto robí šaty? (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ a stredné školy)
- Ako naše oblečenie ovplyvňuje ľudí a planétu? Na interaktívnych workshopoch s módnou návrhárkou a edukátorkou Martinou Marekovou sa žiaci hravou formou naučia o dopadoch módneho priemyslu, férovej výrobe a udržateľnosti. Deti a mládež sa naučia, aké sú dopady módneho priemyslu na ľudí a životné prostredie, ako rozlišovať férovú módu od greenwashingu alebo ako byť kreatívny a pracovať s limitovanými zdrojmi.
8. Osobnostný a sociálny rozvoj hrou (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ a stredné školy)
- Tieto kurzy hravou formou prinášajú obsahy prierezovej témy, osobnostný a sociálny rozvoj a dotýkajú sa tém Človek a hodnoty, Človek a spoločnosť. Sú zamerané na zážitkové osvojenie zručností, ktoré pomáhajú účastníkom v rozvoji ich individuality i pochopenia ich miesta v skupine.
- V kurze „Aktívne počúvanie s rešpektom“ sa zameriavame na zdieľanie osobných príbehov, nehodnotiace počúvanie, schopnosť aktívneho počúvania, nehodnotiacej spätnej väzby a na príkladoch si ukazujeme ich význam v komunikácii a spolutvorbe.
- V kurze „Práca s emóciami“ si vysvetľujeme význam emócií a hravou formou spoznávame rôzne emócie a ich prejavy. Učíme sa ich rozpoznať a nenásilnou formou komunikovať.
- Kurz „Moje miesto v skupine“ je príležitosťou spoznať na teoretickej i praktickej úrovni tímové role a komunikačné štýly, ku ktorým účastníci prirodzene inklinujú. Môžu identifikovať, ktoré role a úlohy v tímovej spolupráci im idú s ľahkosťou, a zamyslieť sa nad tým, ako sa zároveň s ostatnými dopĺňajú a aké výhody a výzvy spolupráca môže mať.
- Dostupné termíny: 6. 5 a 12.5 2025
Bližšie informácie o vzdelávacích programoch a objednávky termínov emailom edu@zitovsypke.sk
alebo telefonicky 0948 094 866