Vzdelávacie programy 2025/26

Radi by sme vám a vašim žiakom ponúkli jedinečnú príležitosť zúčastniť sa environmentálneho vzdelávacieho programu (EVP) v centre ŽiTo v SÝPKE.

Naše poldenné programy sú zamerané na zážitkové učenie o prírode, ekológii a udržateľnosti a prebiehajú v interiéri centra ako aj vo vonkajších priestoroch prírodnej záhrady a ovocného sadu.

Čo žiakov čaká?

  • EVP v rozsahu 3 x 45 minút / interaktívne vzdelávacie bloky vedené skúsenými lektorkami
  • V prípade záujmu zo strany detí a pedagógov je možné program rozšíriť o:
    • Návšteva interaktívnych výstav – reinštalácia expozícií z BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti, Bratislava
    • Možnosť voľného pobytu v E.K.O. centre – po vzdelávacom programe môžu žiaci využívať záhradu, sad, ihrisko a slamové bludisko
    • Za príplatok možnosť objednať si obed
  • Organizačné informácie:
    • Minimálny počet žiakov: 16 na 1 lektorku
    • Maximálny počet žiakov: 24 na 1 lektorku
    • Cena: 7,00 € / žiak (ZŠ, SŠ) 4,00 € / dieťa (MŠ)
  • Dôležité informácie:
    • Program prebieha v exteriéri, preto je potrebné vhodné oblečenie a obuv prispôsobená počasiu.
    • Začíname v marci 2025 – odporúčame rezervovať termíny vopred.

  1. Živá záhrada (pre MŠ, 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)
  • Dozviete sa, čo všetko žije v záhrade a či nám tieto malé „príšerky“ pomáhajú alebo škodia. Čo je potrebné na to, aby nám v záhradke niečo vyrástlo?

    Ciele programu
    Vedomosti:      
    Pochopiť význam biodiverzity a vzájomných vzťahov medzi organizmami v záhrade. Poznať základné prvky živej záhrady (napr. kompost, úkryty pre živočíchy, jazierko, kvetinové lúky). Vedieť, ako možno podporiť „život“  v záhrade a aplikovať tieto vedomosti aj u seba doma.
    Zručnosti:          
    Identifikovať bežné druhy rastlín a živočíchov. Navrhnúť jednoduché prvky pre podporu biodiverzity v záhrade. Samostatne vytvoriť úkryty pre drobné živočíchy v živej záhrade.
    Postoje:
    Uvedomovať si hodnotu prírody a biodiverzity. Rešpektovať aj menej obľúbené druhy (napr. hmyz, hady, netopiere). Vnímať krásu prírody aj v bežných alebo „nepekných“ veciach (napr. staré drevo, kompost).

    Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
    Človek a príroda:
    Prvouka: základné časti rastlín: koreň, stonka, list, kvet, plod byliny, kry, stromy, dravec, korisť, rôznorodosť životných podmienok rastlín, prispôsobovanie sa prostrediu, pestovanie úžitkových rastlín
    Prírodoveda – liečivé rastliny
    Biológia – trávnaté porasty, hospodárske plodiny, liečivé rastliny, zelenina cibuľová, hlúbová, koreňová, plodová, strukoviny rastliny hospodárske, ovocné, producent, konzument, reducent, potravová sieť, pyramída rovnováha biologická, ekologická, ekologické hospodárenie
    Človek a spoločnosť:
    Vlastiveda: znaky jari, jarné práce. znaky leta, dozrievanie novej úrody
    Človek a hodnoty
    Zdravie a pohyb

2. Chlieb (pre 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)

  • Ako chutí chlieb bez kvasníc, je tvrdý ako kameň? Dá sa chleba prejesť? Čo majú spoločné pivo, pizza a pukance? Znie to ako výskumné otázky od praveku až po dnešok, možno to tak aj bude, ktovie. A nakoniec HO zjeme! 

    Ciele programu
    Vedomosti:
    Vedieť hlavné charakteristiky pšenice ako kultúrnej plodiny. Vedieť základné rozdiely medzi obilninami. Vedieť, ako ľudstvo historicky dospelo k pečeniu chleba. Starší: porozumieť procesu kvasenia.
    Zručnosti:
    Vedieť namlieť múku, vymiesiť cesto a upiecť chlebového „hada“ na ohni. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
    Postoje:
    Rozvíjať kritické myslenie.  

    Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
    Človek a spoločnosť:  rozpoznať rozdiely v spôsobe obživy a života pravekých zberačov, lovcov a roľníkov (Dejepis 6 roč.), zhodnotiť vplyv prírodných podmienok na rozmiestnenie obyvateľstva (Geografia 5)
    Človek a príroda: vysvetliť, aký význam majú pre človeka mikroorganizmy, pestované rastliny a živočíchy žijúce v ľudských sídlach a v ich okolí (Biológia 6), vysvetliť základné funkcie orgánov tela kvitnúcej rastliny (Biológia 6), orientovať sa v informáciách súvisiacich so zdravým životným štýlom a ochranou zdravia (Biológia 7)  
    Človek a svet práce, porovnať profesie remeselníkov (pekárov) v minulosti a v súčasnosti (Technika 5), opísať proces vzniku jednoduchého výrobku  (Technika 5) , vyhľadať príklady výrobkov, pracovných nástrojov a pracovného náradia remeselníkov v minulosti a v súčasnosti  (Technika 5)

3. Od ovečky po sveter (pre MŠ, 1., 2., 3. cyklus – 1.-9. ročník ZŠ)

  • Ako sa z békajúcej ovečky na pastvine stane vlna? A z nej potom sveter? Je to vari nejaké kúzlo? Účastníci preskúmajú proces, ktorí zvládli už dávno naši predkovia. Čo dnes z ovčej vlny vieme vyrobiť my?

    Ciele programu
    Vedomosti:      
    Poznať historické udalosti, ktoré viedli k začiatkom spracovania vlny. Vedieť pomenovať postupné kroky spracovania vlny. Rozumieť rozdielu medzi pletením a tkaním.
    Zručnosti:      
    Vytvoriť plstením výrobok z vlny. Osvojiť si jednoduché techniky spracúvania priadze. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
    Postoje:
    Rozvíjať rešpekt k tradičným remeslám a prírodným materiálom. Rozvíjať kritické myslenie. 

    Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
    Človek a svet práce:
    Pracovné vyučovanie – prírodné materiály, textil a vlastnosti textilu, technické vynálezy, náročnosť materiálu na zdroje a prepravu, ľudové remeslá, vlastná výroba
    Človek a príroda:
    Prírodoveda – rastliny a živočíchy s významom pre výrobu textilu
    Človek a spoločnosť:
    Geografia – geografické a kultúrne špecifiká v príprave textilu
    Človek a hodnoty
    Zdravie a pohyb

4. Líška a iné potvory (pre 2. a 3. cyklus – 4.-9. ročník ZŠ)

  • Program pre starších účastníkov zameraný na rozvoj kritického myslenia, vnímania ekologických súvislostí a kolektívneho riešenia reálnej situácie zo života. Staňte sa na chvíľu tými, kto o osude obce rozhodujú a pomôžte riešiť problém s premnoženými líškami.

    Ciele programu
    Vedomosti:
    Oboznámiť účastníkov s významom líšky v ekosystéme. Spoznať a preskúmať „nepopulárne“ druhy živočíchov. Spoznať príklady „rýchlych“ riešení. Porozumieť tomu, že planéta je jeden ekosystém, citlivo nastavený a každý zásah do jeho časti pôsobí lavínovým efektom destabilizáciu celého systému.
    Zručnosti:
    Rozvíjať prácu s informačnými zdrojmi, schopnosť vyhľadávať relevantné informácie. Rozvíjať schopnosť klásť otázky. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať. 
    Postoje:
    Upozorniť na nebezpečenstvo predsudkov. Rozvíjať kritické myslenie. 

    Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
    Človek a príroda:
    Prvouka – hmyz, úrodnosť
    Prírodoveda – význam zvierat pre človeka a ekosystém,
    Biológia – parazity, potravný reťazec, životné prostredie, globálne environmentálne problémy,
    Človek a hodnoty, Zdravie a pohyb

5. Let balónom (pre 1., 2. cyklus – 1.-5. ročník ZŠ)

  • Program, v ktorom si účastníci vyskúšajú, ako vedia spolupracovať a čo všetko spoločne dokážu. Pozývame na prelet balónom cez všetky klimatické pásma Zeme a preskúmanie toho, čo v nich rastie a žije. Program je vystavaný ako simulačná hra s libretom.

    Ciele programu
    Vedomosti:
    Vedieť popísať hlavné klimatické pásma aj s typom krajiny a zástupcami zvierat a rastlín žijúcich v nej. Poznať svetové strany a schématickú mapu svetadielov. Dokázať posúdiť vhodnosť biomu pre život človeka.
    Zručnosti:
    Vedieť zorientovať mapu. Rozvíjať schopnosť pracovať v tíme a diskutovať.
    Postoje:
    Rozvíjať kritické myslenie

    Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného štátneho vzdelávacieho programu
    Človek a príroda:
    Prvouka – rôznorodosť životných prejavov rastlín, odparovanie, svetové strany,
    Prírodoveda – Zem ako planéta, podmienky života na Zemi, živočíchy lúk, vodného biotopu a poľa, lúčne rastliny
    Človek a spoločnosť:
    Geografia – dopad slnečných lúčov, svetové strany, podnebné pásma Zeme, typy krajín, rovník – severná a južná pologuľa, Afrika
    Človek a hodnoty
    Zdravie a pohyb

6. Úniková hra „Keď sa zem otvorí, …“ (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ)

  • Dejú sa čudné veci. Rieky vysychajú, cesty pukajú a ľudí chytá panika!!! Nie však teba. Možno práve ty dokážeš úspešne vyriešiť všetky úlohy a zabrániť katastrofe. Zober si svoje slnečné okuliare a bež to k nám vyskúšať. Spoliehame na teba!

7. Šaty robia človeka, ale kto robí šaty? (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ a stredné školy)

  • Ako naše oblečenie ovplyvňuje ľudí a planétu? Na interaktívnych workshopoch s módnou návrhárkou a edukátorkou Martinou Marekovou sa žiaci hravou formou naučia o dopadoch módneho priemyslu, férovej výrobe a udržateľnosti. Deti a mládež sa naučia, aké sú dopady módneho priemyslu na ľudí a životné prostredie, ako rozlišovať férovú módu od greenwashingu alebo ako byť kreatívny a pracovať s limitovanými zdrojmi.

8. Osobnostný a sociálny rozvoj hrou (pre 3. cyklus – 6.-9. ročník ZŠ a stredné školy)

  • Tieto kurzy hravou formou prinášajú obsahy prierezovej témy, osobnostný a sociálny rozvoj a dotýkajú sa tém Človek a hodnoty, Človek a spoločnosť. Sú zamerané na zážitkové osvojenie zručností, ktoré pomáhajú účastníkom v rozvoji ich individuality i pochopenia ich miesta v skupine.
  • V kurze „Aktívne počúvanie s rešpektom“ sa zameriavame na zdieľanie osobných príbehov, nehodnotiace počúvanie, schopnosť aktívneho počúvania, nehodnotiacej spätnej väzby a na príkladoch si ukazujeme ich význam v komunikácii a spolutvorbe.
  • V kurze „Práca s emóciami“ si vysvetľujeme význam emócií a hravou formou spoznávame rôzne emócie a ich prejavy. Učíme sa ich rozpoznať a nenásilnou formou komunikovať.
  • Kurz „Moje miesto v skupine“ je príležitosťou spoznať na teoretickej i praktickej úrovni tímové role a komunikačné štýly, ku ktorým účastníci prirodzene inklinujú. Môžu identifikovať, ktoré role a úlohy v tímovej spolupráci im idú s ľahkosťou, a zamyslieť sa nad tým, ako sa zároveň s ostatnými dopĺňajú a aké výhody a výzvy spolupráca môže mať.
  • Dostupné termíny: 6. 5 a 12.5 2025

Bližšie informácie o vzdelávacích programoch a objednávky termínov emailom edu@zitovsypke.sk
alebo telefonicky 0948 094 866

kontaktujte nás